Doğuş Holding Ekonomi Politiği
1980 li yıllardan sonra
Dünya’da ve Türkiye’de ekonomik anlamda önemli gelişmeler yaşandı. Birçok
sektörde yoğunlaşmalar ve holdingleşmeler gerçekleşirken, “para”nın tek bir
elde toplanmaya başlandığı görüldü. Graham Murdock ve Peter Golding’in “For a
Political Economy off Mass Communications” adlı makalelerinde belirttikleri
üzere bu yoğunlaşma ve holdingleşme süreci üç aşamadan oluşmaktadır. Peki, bu
aşamalar nelerdir? Bunlar; bütünleşme, çeşitlenme ve uluslararasılaşmadır.
Bütünleşmenin ekonomide
yatay ve dikey olarak kendi arasında ikiye ayrıldığını söyleyebiliriz. Yatay
bütünleşmeyi bir alanda faaliyet gösteren bir şirketin o sektördeki diğer
firmaları satın alarak ya da ortaklık kurarak çalışma sahasını genişletmesine
verilen isimdir. Dikey bütünleşme ise bir sektörde faaliyet gösteren kuruluşun
dağıtım ve donanım gibi farklı faaliyet alanlarında da kendini gösterme
hareketine denmektedir.
Çeşitlenmede
holdingleşmenin eş anlamlısıdır. Bir kuruluşun birden fazla alanda boy
göstermesi süreci ve yapılanması holdingleşme ya da çeşitlenme olarak
adlandırılmaktadır. Yine buradan yola çıkarak uluslararasılaşmayı ise holdingin
faaliyet alanlarını ülke sınırları dışında göstermesi olarak adlandırabiliriz.
Graham Murdock ve Peter
Golding’in “For a Political Economy off Mass Communications” adlı
makalelerinden yola çıkarak 1980 li yıllardan sonra yaşanan bu ekonomik hareketliliğin
medya sektöründe de önemli değişimlere yol açtığını rahatlıkla söyleyebiliriz.
Birçok medya kuruluşu el değiştirmiş güç belli başlı şirketlerin elinde
toplanmıştır.
Bu açıdan baktığımızda
ise o güçlerden birinin de Doğuş Yayın Grubu’nun ya da diğer adıyla Doğuş
Holding’in olduğu söylenebilir. Bu çalışmada Doğuş Holding’in tarihi, çalışma
alanlarını ve Doğuş Yayın Grubu’nun faaliyetleri incelenecektir.
2.Doğuş Holding Kimdir?
Doğuş Holding’in
kurucusu Ayhan Şahenk’tir. 1929 yılında dünyaya gelen Ayhan Şahenk iş hayatına
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde eğitim gördüğü yıllarda başlar. 13 Mart
1950 günü Çivril’deki Işıklı Göl inşaatıyla birlikte çalışma hayatına adım atan
Şahenk ilerleyen yıllarda bu sektörde adından daha fazla söz ettirmeye başlamıştır.
Demokrat Parti iktidarı
döneminde doğrudan Adnan Menderes’in teşvikiyle baraj ve otoyol gibi kamu
projelerini yüklenerek inşaat sektöründe yükselen Ayhan Şahenk 17 Haziran 1966
günü Doğuş İnşaat ve Ticaret Limited Şirketi’ni kurmuştur.1966-80
yılları arasında inşaat sektöründe daha fazla boy göstermeye başlayan Doğuş
İnşaat ve Ticaret Limited Şirketi bu dönemde Hasan Uğurlu Barajı, İskenderun
Demir-Çelik Fabrikası ve Kesiksu Barajı gibi önemli projeleri tamamlamış ve
1968 yılında Anonim şirkete dönüşmüştür.
22 Nisan 1975 yılında
holdingleşen Doğuş Grubu bugün yaklaşık 29000 çalışanı ile inşaat, finans
perakende, otomotiv, turizm, gıda, enerji ve medya gibi sekiz ana sektörde boy
göstermekte ve bünyesinde bulunan 123 şirketle günümüz ekonomisinin etkin
gruplarından biridir.
3.Doğuş Holding’in Faaliyet
Alanları
Doğuş Holding kurulduğu
günden bu yana çok farklı sektörlerde faaliyet gösterdi. İnşaat sektöründen işe
girişen grup daha sonralarda yedi farklı alana daha adını koydu. Ancak grubun
bugünlere gelmesindeki en büyük etken kuşkusuz inşaat sektörüydü.
3.1.
İnşaat
Bugün Doğuş Grubu’nun
ekonomik gücünden bahsetmemizin en temel etkenlerinden birisi kuşkusuz ilk
günden itibaren inşaat sektöründe gerçekleştirilen faaliyetlerdir. 1966 yılında
bu sektörde şirketleşen grup o günden bu yana çok önemli işlerin altına imza
atmıştır. 1980 yılına kadar Hasan Uğurlu Barajı, İskenderun Demir-Çelik
Fabrikası ve Kesiksu Barajı gibi önemli projeleri tamamlayan grup bu yıldan
sonra büyümeye gitmiştir.
1980 yılında Libya
Projesi, Yemen Projesi, Aslantaş Barajı, Şanlıurfa Tüneli ve Otoyol
Projelerinin inşaatlarını üstlenen grup için bu dönem yükseliş dönemi olarak ifade edilebilir. Şirketin bugün yapımına
devam ettiği projelerin başında ise Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy
Metrosu İnşaat ile Konya-Akşehir-Afyon Yolu inşaatı yer almaktadır.
Kuruluş tarihi olan
1950 yılından günümüze kadar maliyeti 12 milyar doları aşan 170 projeyi
tamamlayan Doğuş Grubu’nun yapmış olduğu işler arasında 19 baraj ve hidroelektrik santral, 415 km'si otoyol olmak
üzere 1235 km. yol yapımı, 2.000.000 m2 bina yapımı ve ayrıca altyapı işleri,
35.000 metre köprü, viyadük ve geçit yapımı, 116.000 m'den daha uzun tünel ve
derivasyon tünelleri bulunmaktadır.
Bugün
inşaat sektöründe uluslararası işlere imza atmaya başlayanDoğuş Grubu’nun bu
sektördeiçinde yer aldığı projelerin toplam maliyeti 3,2 milyar doları
bulmaktadır. Bu rakamın 2,5 milyar doları ise Doğuş Holding’e aittir.
3.2. Bankacılık
Hizmetleri
Doğuş Grubu 1974
yılında Filiz Gıda’yı kurmasından bir yıl kadar sonra 1975 yılında finans
sektöründe de kendini göstermeye başlamıştır. Ayhan Şahenk arkadaşı Cahit
Erginkan’dan dönemin parasıyla 300.000 liralık hisse senedi almış ve
Türkiye’nin ilk özel bankası olan Yapı Kredi Bankası’nın en önemli
hissedarlarından biri konumuna yükselmiştir.
Dört yıl boyunca Yapı
Kredi Bankası’nın önemli bir bölümünü elinde tutan Ayhan Şahenk 1979 yılına
gelindiğinde bu sektörde bazı değişimlere gitmiştir. Yapı Kredi Bankası’ndaki
hisselerini Çukurova Grubu’na devreden Şahenk aynı yıl içinde İmar Bankası’nı
satın almıştır.
Finans ve bankacılık
sektöründe büyümeye devam etmek isteyen Ayhan Şahenk Türkiye’nin önde gelen iki
grubundan, Koç ve Sabancı gruplarından 1983 yılında Garanti Bankası’nı satın
almış ve bünyesinde barındırdığı banka sayısını ikiye çıkartmıştır. Ancak 1984
yılının Ekim ayında İmar Bankası’nı Uzan Grubu’na devretmiştir.
1994
yılında Bank Express’i ve 1997 yılında Osmanlı Bankası’nı satın alan Doğuş
Grubu yine 1997 yılında Bank Express’i elinden çıkartmış ve 38 milyon dolar
bedelle 1999 yılında Hyatt Recency Hotel’i satın almıştır. Doğuş Holding
günümüzde Osmanlı Bankası ile Garanti Bankası’nı tek bir çatı altında toplamış
ve müşterilerine Garanti Bankası adıyla Bankacılık, Sigorta, Emeklilik, Finansal
Kiralama, Portföy Yönetimi, Ödeme Sistemleri alanlarında hizmet vermektedir.
2001
yılında Ayhan Şahenk ’in ölümünün ardından şirketin başına geçen Ferit Şahenk
23 Aralık 2005 tarihinde Garanti
Bankası’nın %25,5 hissesini General Electric Consumer Finance’ye 1,555 milyar
dolara satmıştır. Garanti Bankası’nın %24,89’luk hissesi ise 2010 yılında
İspanyol BBVA şirketine 5,8 milyar dolara devredilmiştir. Bu hisse satışı 2010
yıl bankacılık alanında dünyada ikinci, Avrupa’da ise en büyük ortaklık
olmuştur.
Garanti
Bankası bugün 11 milyon kişiye hizmet vermektedir. %47,97’si halka arz edilmiş
durumda olan bankanın piyasa değeri ise 61 milyar dolar civarındadır.
Türkiye’nin en büyük özel bankalarından biri konumunda bulunan Garanti Bankası
Doğuş Holding’in elinde önemli bir güç olarak durmaktadır.
3.3 Otomotiv
Doğuş Grubu’nun bu sektöre girişi 1987 yılına dayanmaktadır. Bugün bu alanda 1700
kişiye istihdam sağlayan Doğuş Grubu sektörde yabancı ortaklıklar kurarak var
olmaktadır. 1987 yılında Genoto’yu satın alarak bu sektöre giren grup aynı yıl
içinde hem Opel’in hem de General Motors’un distribütörlüğüne başlamıştır.
Audi,
Seat Skoda gibi tanınmış firmaların Türkiye distribütörlüğünü yürüten şirket
1996 yılında bünyesine dünya devi Porsche’yi de eklemiştir. 1999 yılında Alman
devi Volswagen’le yapılan tüketici finansmanı şirket ortaklığı anlaşmasıyla
birlikte doğuş Otomotiv Holding A.Ş. kurulmuştur.
Doğuş
otomotiv bugün müşterilerine İthalat ve Dağıtım, Üretim, Perakende Satış ve
Satış Sonrası Hizmetler, 2. El Araç, Lojistik, Araç Muayene Hizmetleri
alanlarında hizmet sağlamaktadır.2004 yılında halka arzı gerçekleşen Doğuş
Otomotiv İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda “DOAS. IS” kodu ile İMKB
100içersinde işlem görmektedir. Önemli otomotiv şirketlerin Türkiye haklarını elinde bulunduran Doğuş Holding
bu sayede önemli bir ekonomik kaynağında sahibidir
3.4 Turizm
Turizm
Yatırımları, Marina Yönetimi, Seyahat Acentesi, Lüks Tüketim Eşyaları Perakende
Satış gibi alanlarda müşterilerinin karşısına çıkan Doğuş Grubu bu alanda 1800
kişiye iş imkânı sağlamaktadır. Bünyesinde barındırdığı otellerin oda
kapasitesi bugün 1382’yi bulmuştur.
Bugün
Doğuş Grubu’nun bünyesinde hizmet veren tesisler D-Hotel Maris, D- Marin Resort
Göcek, Grand Hyatt İstanbul, Park Hyatt İstanbul ve Maçka İstanbul’dur. Bu
alandaki en önemli girişimini 1999 yılında gerçekleştiren şirket 38 milyon
dolar bedel karşılığında Hyatt Regency Hotel’i satın almıştır.
Liman
anlamında da son yıllarda girişimlerde bulunan şirket 2009 yılında 580 yat
bağlama ve 600 karada park yeri ile Didim Marina’yı aktif hale getirmiştir.
Ayrıca şu anda Dalaman Liman Projesi de gurubun gündemindedir.
3.5.Gayrimenkul ve Enerji
Doğuş
Grubu’nun gayrimenkul anlamda önemli yatırımları bulunmaktadır. Bunlardan biri
2000 yılında yapımı tamamlanan Antalya Plaza 2000 binasıdır. Binanın %56,8’ini
elinde bulunduran Doğuş Holding için bu bina genel portföy değerinin %3,4’lük
bir kısmını kapsamakta ve değeri 5,855 milyon dolar civarındadır.
Doğul
Holding’in bir başka önemli gayrimenkul yatırımı ise Doğuş Center Maslak’tır.
Genel portföy değerinin %87,7 sini karşılayan Doğuş Center Maslak için biçilen
değer ise 149 milyon 695 bin liradır.
31
Aralık 2010 yılında yapılan değerlendirmeler neticesinde şirketin portföy
değeri 170,6 milyon lira olarak hesaplanmıştır. Doğuş Grubu’nun diğer yatırım
guruplarına bakıldığında gayrimenkule çok fazla önem vermediğini görebiliriz.
Ancak yine de 170,6 milyon lira ile Doğuş Grubu önemli bir yatırımı daha elinde
tutmaktadır.
Enerji
sektöründe yeni yeni varolmaya başlayan Doğuş Holding bu sektörde ilk adımı
2005 yılında D- Enerji’yi kurarak atmıştır. Bugün bünyesinde D- Enerji’nin yanı
sıra Boyabot Elektrik, Aslancık Elektrik, D- Tes Ekektrik ve Enerji Toptan
Satış A.Ş.’ yi bulunduran Doğuş Grubu’nun yeni olmasına karşın bu alanda
yaptığı yatırımların değeri 2,250 milyar dolara ulaşmıştır.
4.Medya’da Doğuş Holding
Bu
kadar büyük pazarda bu kadar büyük paralarla oynayıp medya sektöründe herhangi
bir kuruma sahip olmamak son yıllarda yanlış karşılanan birkaç olaydan biri
aslında. Bunun nedeni ise medya sektörünün son yıllarda bir meslek ya da para
kazanmak için yatırım yapılan bir mecra olmasının dışında bir güç unsuru olarak
görüldüğü için tercih ediliyor oluşundandır.
Yukarda
belirttiğimiz üzere Graham Murdock ve Peter Golding’in de bahsetmiş oldukları
tekelleşme durumu son yıllarda medya da yoğun görülür oldu. Kanallar, gazeteler
ya da radyo ve daha nice kurumlar belirli güçlerin elinde toplanmaya ve
yönetilmeye başlandı. Aslında 1980 dönemi sonrasına dayanan bu süreçte Doğuş
Grubu’ndan da hiç bahsetmemek mümkün olamazdı. Bu doğrultuda baktığımızda Doğuş
Grubu’nu yani dönemin yönetim kurulu başkanı olan Ayhan Şahenk ’in ilk olarak
medyaya 16 Eylül 1993 yılında adım attığını görüyoruz. O dönemde Milliyet
Gazetesi’nin sahibi olan Aydın Doğan ile birlikte DTV Haber ve Görsel
Yayıncılık A.Ş. adı altında Kanal D’ye iştirak eden Doğuş Grubu iki yıl gibi
kısa bir süre sonra hisselerinin tamamını Doğan Grubu’na devretmiş ve bir
süreliğine bu sektörden elini ayağını çekmiştir.
GRUP
|
DOĞUŞ
HOLDİNG
|
Kuşaklar
|
1.
Ahmet Şahenk
|
2.
Ferit Şahenk
|
|
Medyaya
Giriş
|
1.
Dönem: 1993-1995
|
2.
Dönem: 1999-
|
|
Kuşakların
Medya Ömrü
|
Ayhan
Şahenk: (1993-95) (1999-2001)
|
Ferit
Şahenk: (2001- )
|
Tablo
4,1: Doğuş Holding’in yıllara göre yönetim kurulu başkanları ve görev süreleri
Medyaya
dört yıllık bir ara veren Doğuş Yayın Grubu 1999 yılında tekrar bu sektörde var
olmak istemiş ve 17 Ağustos günü Cavit Çağlar’ın sahibi olduğu NTV’yi satın
almıştır. NTV’yi satın alarak medya sektöründe ilk önemli girişimini tamamlayan
Doğuş Yayın Grubu aynı yıl içeresinde bu sektörde önemli işlere imza atmış ve
medya büyümeye gitmiştir. Yine 1999 yılında 102.8 frekansında yayın yapan Radyo
Pop’u satın alan grup bünyesine ilk radyo kanalını eklemiştir.
1999
yılı medya sektöründe Doğuş Yayın Grubu için “altın çağ” olarak
nitelendirilebilir. Bunun nedeni ise Ntv ve Radyo Pop’tan sonra Kanal E adlı
televizyon kanalını da aynı yıl içinde bünyesine katmış olmasındandır. Holding
16 Ekim 2000 tarihinde bu
kanalı CNBC ortaklığı ile CNBC-e adıyla yayın hayatına sokmuştur. Grup yine
2000 yılında Kaya Çilingiroğlu’nun sahibi olduğu Radyo 2000’ni satın almış ve
bu radyoyu Radyo Eksen adıyla yayın hayatına sokmuştur.
Medya
sektörü denildiğinde aklımıza sadece gazete, televizyon ya da dergi
gelmemelidir. İnternette medyanın önemli bir koludur ve hem güzel bir gelir
kaynağı olarak nitelendirilebilir hem de yine diğer kuruluşlar gibi önemli bir
güçtür. Ayhan Şahenk de medyanın her alanında var olmak istediğini 1999 yılında
göstermiştir. Bu dönemde Türkiye’de yeni yeni gelişmeye başlayan internet
sektörüne yatırım yapmak isteyen Şahenk “İksir Uluslararası Elektronik Ticaret
Bilgisayar Haberleşme A.Ş.’yi kurmuş ve kullanıcılara internet hizmeti vermeye
başlamıştır. Bu dönemde ünlü reklamcı Ali Taran ile çalışan Doğuş Yayın Grubu
iki yıl sonra bu pazardan çekilmiş ve tüm hisselerini Çukurova grubuna yani
“Superonline’a” devretmiştir.
2
Nisan 2001 yılında Ayhan Şahenk ölünce yerine oğlu Ferit Şahenk geçti.Ferit
Şahenk ‘in Doğuş Holding’in başına geçmesinin ardından Doğuş Holding ABD’de
yayınlanan Family Business Dergisi tarafından ABD dışındaki en büyük 60. “aile
şirketi” seçilmiştir.Tıpkı babası gibi medya pazarında büyüme arayışında olan Ferit Şahenk 2003
yılında Discovery Channel’in kablolu yayın haklarını Doğuş Grubu’na
kazandırmıştır. 2004 yılında CNBC-e dergisini yayınlamaya başlayan Doğuş Yayın
Grubu dergi yayıncılığına NG Kids ile devam etmiş ve aynı yıl Radyo N 101’in
yayın hayatını başlatmıştır.
Doğuş
Grubu 23 Temmuz 2004 tarihinde Telekom ile bir anlaşma imzalamış ve NBA lig
maçlarının yayın haklarını almıştır. Bu süreçte NBA TV’yi açan grup böylece
kanal sayısını dörde çıkarmıştır. 2005 yılında Veys FM’i de satın alan grup bünyesinde barındırdığı radyo
sayısını da dörde çıkarmıştır. İlerleyen süreçte bu frekans üzerinden Roket
Fm’in yayınına başlayan grup daha sonra yine aynı frekans üzerinden 2009
Eylül’ünde NTV Spor Radyo’yu yayına başlatmıştır.
2006
yılında Discovery Channel’in elinden çıkaran Doğuş Yayın Grubu radyo alanındaki
yatırımlarına tüm hızıyla devam etmiştir. 2007 yılında Türkiye’nin ilk ulusal
yabancı müzik yayını yapan radyolarından olan Capital Radyo’yu satın alan grup 1
Ağustos 2008 günü ise Virgin Radio’yu satın almış ve Capital Radyo’nun
frekansından yayın hayatına başlatmıştır. Burada özellikle belirtilmesi gereken
ise Virgin Radio Türk radyo tarihinin en büyük lansmanı ve yatırımı ile yayın
hayatına başlamış ve Türkiye radyolarının en büyük bütçeli radyolarından biri
olmuştur.
17
Mart 2008 tarihinde Türkiye’nin ilk spor kanalı olan NTV Spor’un yayınına
başlayan Doğuş Yayın Grubu yine aynı yıl içeresinde, 18 Haziran 2008 tarihinde
TMSF tarafından gerçekleştirilen Kral Medya Grubu’nun satış ihalesine katışmış
ve 85 milyon dolar muhammen bedelle satışa çıkarılan Kral TV ve Kral Fm Ticari
ve İktisadi Bütünlüğü ihalesini 95 milyon dolara satın almıştır. Satışın
gerçekleşmesinin ardından dönemin TMSF Başkanı Ahmet Ertürk ise şu açıklamayı
yapmıştır; “Bu iyi bir bedel. İyi para ödediler ancak iyi de bir varlık satın
aldılar.”
2009
yılında dergicilik alanında önemli alışmalara imza atan Doğuş Grubu CondeNast
Dergi Grubu ile lisans anlaşması imzalamıştır. Aynı yıl NTV Tarih ve NTV
Bilim’in yayın hayatını başlatan grup 2010 yılının Mart ayında ise Vogue
Dergisi’ni piyasaya sunmuştur.
Doğuş
Grubu her ne kadar televizyon kursa ya da satın alsa, dergi çıkarsa ya da
internet projeleri üretse de holding için radyonun ayrı bir yeri olmuştur.
Bunun en güzel göstergelerinden birisi ise 2010 yılında TMSF’nin Radyo 5 için
açmış olduğu ihaledir. 26 Nisan 2010
tarihinde gerçekleştirilen ihalede Azeri iş adamı MubarizMansimov’un sahibi
olduğu Palmali Medya ile kıyasıya bir yarışa giren Doğuş Medya Radyo 5’i 5,2
milyon dolara bünyesine katmıştır. Bir radyo için olabileceğinden çok daha
fazlasını veren ve ihaleyi kazanan Doğuş Holding radyolara ne kadar fazla önem
verdiğini bu ihale ile bir kez daha göstermiştir. Radyo 5 satışı tamamlanan son
ulusal radyodur.
Doğuş
Grubu için medya sektöründeki en büyük ses getiren gelişme 2011 yılı içinde
gerçekleşmiştir. 18 Ekim 2011 günü Doğuş Yayın Grubu, Doğan Yayın Grubu’nun
bünyesinde bulunan ve ilk özel televizyon kanalı olma özelliğini taşıyan Star
TV’yi satın aldı. Doğan Grubu’ndan bu konuyla ilgili ise şöyle bir açıklama
geldi; “ Işıl Televizyon Yayıncılık A.Ş.’nin 391.500.000 TL olan ödenmiş
sermayesinin %99,99’unu temsil eden beheri 1 TL nominal değerli 391.500.000
adet hisse senetlerinin 327.000.000 ABD Doları bedel üzerinden Doğuş Yayın
Grubu arasında “Hisse Alım ve Satım Esaslarına İlişin Sözleşme” si bu akşam
saat 19.00 itibariyle imzalanmıştır. Söz konusu satış bedelinin 151.000.000 ABD
Dolarlık kısmı gerekli yasal izinlerin alınmasına takiben, hisse senetlerinin
satış ve devir işleminin kapanışının yapıldığı tarihte nakden ve peşin olarak,
kalanı (176.000.000 ABD Doları) ise 2 yıl vadeli ödenecektir.”
MECRA
|
MARKA
|
TV
|
NTV, NTV Spor,
CNBC-e, Kral TV, e2, NBA TV, Star TV
|
Radyo
|
NTV Radyo, Kral FM,
Virgin Radio,NTV Spor Radyo, Capital Radio,
|
Radio Voyage, Radyo
Eksen, Kral Pop
|
|
İnternet
|
Ntvmsnbc.com,
ntvspor.net, Oley.com
|
Dergi
|
Vogue, National
Geographic, National Geographic, Kids,
|
Robb Report, CNBC-e
Business, Motor Boat and Yachting
|
|
NTV Yayınları
|
NTV Kitapları, NTV
Tarih, NTV Bilim
|
Tablo:4,2:
Doğuş Grubu’nun Medya Yatırımları
5.
Doğuş Holding’in Reklam Gelirleri
Doğan Grubu’nun medya
sektöründe 1993 yılından beri var olduğunu görmekteyiz. 20 yıla yaklaşan bu
süreçte bazen sektörün dışında kalsa da 2000 yılından sonra bu pazara önemli
yatırımlar yaptıkları su götürmez bir gerçek olarak karşımızda. Ancak şu da bir
gerçek ki medya sektörünün çarkı reklam gelirleriyle dönmekte. Alınan reklamlar
kurumlara can vermekte devamlılıklarını sağlamakta. Peki, Doğuş Grubu bu reklam
gelirlerinden ne kadar pay almakta?
2010 yılı verilerine
göre pastanın %54’lük kısmını Doğan Yayın Grubu almakta. Bu verilere göre Doğuş
Yayın Grubu’nun reklam gelirleri ise sadece %10 civarlarında. Burada göz ardı edilmemesi gereken konu ise Star Tv’nin henüz Doğuş Yayın
Grubu’na geçmemiş olması.
Bir başka
çalışmada ise 2012 yılında Doğuş Grubu’nun reklam gelirlerinde önemli bir
artışın olduğu gözlenmekte. Bunda hiç şüphesiz Star Tv’nin katkısı büyük. Mindshare kaynaklı verilen raporda Doğuş
Grubu iki yıl sonra pastadaki payını %10’dan %28’e çıkarmış durumda. Bu %28’lik
reklam gelirinin %8’i televizyondan, %4’ü dergilerden, %9’u radyodan ve %7’lik
kısım ise internetten sağlanacağı öngörülüyor.
6.
Sonuç
Doğuş
Holding 1950 yılında başlayan ve sürekli üzerine ekleyerek devam eden bir
sürecin ürünüdür aslında. Yapmış oldukları yatırımlar ve bunların zaman
içeresinde çeşitlenmesi günümüzde Doğuş Holding’in içinde bulunduğu her
sektörde başı çekiyor olmasını sağlamış durumda aslında.
Bizim konumuza
baktığımızda ise medya sektöründe de bu belirtmiş olduğumuz maddelerin geçerli
olduğunu söylemek çokta yanlış olmaz. 1993 yılında başlayan yatırımlar ilk
başlarda bir süre kesilse de 2000 yılından sonra muazzam bir para akışının bu
pazara kaydırıldığını görmek mümkün. Özellikle radyoya yapılan yatırımlar ve
son olarak 2011 yılında Star Tv’nin Doğan Yayın Grubu’ndan hatırı sayılır bir
miktarda para ödenerek alınması bu alandaki “Doğuş Tekelleşmesi” nin aslında
çokta uzakta olmadığını gösterebilir bizlere.
[1] Gülseren
Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Nisan 2006, s.188
[2]Yard.
Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.471
[3] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/22-89-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/insaat/dogus_insaat
[4]Yard.
Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.476
[5] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/21-84-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/otomotiv/dogus_otomotiv
[6] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/25-97-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/gayrimenkul/dogus_gyo
[7]
Başbakanlık Basın Merkezi Raporları
[8] Gülseren
Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Nisan 2006, s.191
[9]Kaynak: www.medyatava.com, “Kanal Sayısı Dörde
Çıktı”
[10] Kaynak:
: www.medyatava.com “Doğuş Grubu’nun
Radyo Atağı Devam Ediyor”
[11] Vatan
Gazetesi, “Kral Krize Rağmen Değerini Arttırdı”, 22 Ekim 2008
[12]Yard.
Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.475
[13] Vatan
Gazetesi, “Star Televizyonu satıldı” 19 Ekim 2011
[14]Ceren
Sözeri, Zeynep Güney, Türkiye’de Medyanın Ekonomi Politiği: Sektör Analizi
[15]Ceren Sözeri, Zeynep Güney,İktidarın Çarkında
Medya:Türkiye’de Medya Bağımsızlığı ve Özgürlüğü ÖnündekiSiyasi, Yasal ve
Ekonomik Engeller
Yorumlar
Yorum Gönder