Doğuş Holding Ekonomi Politiği


1980 li yıllardan sonra Dünya’da ve Türkiye’de ekonomik anlamda önemli gelişmeler yaşandı. Birçok sektörde yoğunlaşmalar ve holdingleşmeler gerçekleşirken, “para”nın tek bir elde toplanmaya başlandığı görüldü. Graham Murdock ve Peter Golding’in “For a Political Economy off Mass Communications” adlı makalelerinde belirttikleri üzere bu yoğunlaşma ve holdingleşme süreci üç aşamadan oluşmaktadır. Peki, bu aşamalar nelerdir? Bunlar; bütünleşme, çeşitlenme ve uluslararasılaşmadır.
Bütünleşmenin ekonomide yatay ve dikey olarak kendi arasında ikiye ayrıldığını söyleyebiliriz. Yatay bütünleşmeyi bir alanda faaliyet gösteren bir şirketin o sektördeki diğer firmaları satın alarak ya da ortaklık kurarak çalışma sahasını genişletmesine verilen isimdir. Dikey bütünleşme ise bir sektörde faaliyet gösteren kuruluşun dağıtım ve donanım gibi farklı faaliyet alanlarında da kendini gösterme hareketine denmektedir.
Çeşitlenmede holdingleşmenin eş anlamlısıdır. Bir kuruluşun birden fazla alanda boy göstermesi süreci ve yapılanması holdingleşme ya da çeşitlenme olarak adlandırılmaktadır. Yine buradan yola çıkarak uluslararasılaşmayı ise holdingin faaliyet alanlarını ülke sınırları dışında göstermesi olarak adlandırabiliriz.
Graham Murdock ve Peter Golding’in “For a Political Economy off Mass Communications” adlı makalelerinden yola çıkarak 1980 li yıllardan sonra yaşanan bu ekonomik hareketliliğin medya sektöründe de önemli değişimlere yol açtığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Birçok medya kuruluşu el değiştirmiş güç belli başlı şirketlerin elinde toplanmıştır.
Bu açıdan baktığımızda ise o güçlerden birinin de Doğuş Yayın Grubu’nun ya da diğer adıyla Doğuş Holding’in olduğu söylenebilir. Bu çalışmada Doğuş Holding’in tarihi, çalışma alanlarını ve Doğuş Yayın Grubu’nun faaliyetleri incelenecektir.

2.Doğuş Holding Kimdir?
Doğuş Holding’in kurucusu Ayhan Şahenk’tir. 1929 yılında dünyaya gelen Ayhan Şahenk iş hayatına Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde eğitim gördüğü yıllarda başlar. 13 Mart 1950 günü Çivril’deki Işıklı Göl inşaatıyla birlikte çalışma hayatına adım atan Şahenk ilerleyen yıllarda bu sektörde adından daha fazla söz ettirmeye başlamıştır.
Demokrat Parti iktidarı döneminde doğrudan Adnan Menderes’in teşvikiyle baraj ve otoyol gibi kamu projelerini yüklenerek inşaat sektöründe yükselen Ayhan Şahenk 17 Haziran 1966 günü Doğuş İnşaat ve Ticaret Limited Şirketi’ni kurmuştur.1966-80 yılları arasında inşaat sektöründe daha fazla boy göstermeye başlayan Doğuş İnşaat ve Ticaret Limited Şirketi bu dönemde Hasan Uğurlu Barajı, İskenderun Demir-Çelik Fabrikası ve Kesiksu Barajı gibi önemli projeleri tamamlamış ve 1968 yılında Anonim şirkete dönüşmüştür.
22 Nisan 1975 yılında holdingleşen Doğuş Grubu bugün yaklaşık 29000 çalışanı ile inşaat, finans perakende, otomotiv, turizm, gıda, enerji ve medya gibi sekiz ana sektörde boy göstermekte ve bünyesinde bulunan 123 şirketle günümüz ekonomisinin etkin gruplarından biridir.

3.Doğuş Holding’in Faaliyet Alanları
Doğuş Holding kurulduğu günden bu yana çok farklı sektörlerde faaliyet gösterdi. İnşaat sektöründen işe girişen grup daha sonralarda yedi farklı alana daha adını koydu. Ancak grubun bugünlere gelmesindeki en büyük etken kuşkusuz inşaat sektörüydü.
                       
3.1. İnşaat
Bugün Doğuş Grubu’nun ekonomik gücünden bahsetmemizin en temel etkenlerinden birisi kuşkusuz ilk günden itibaren inşaat sektöründe gerçekleştirilen faaliyetlerdir. 1966 yılında bu sektörde şirketleşen grup o günden bu yana çok önemli işlerin altına imza atmıştır. 1980 yılına kadar Hasan Uğurlu Barajı, İskenderun Demir-Çelik Fabrikası ve Kesiksu Barajı gibi önemli projeleri tamamlayan grup bu yıldan sonra büyümeye gitmiştir.
1980 yılında Libya Projesi, Yemen Projesi, Aslantaş Barajı, Şanlıurfa Tüneli ve Otoyol Projelerinin inşaatlarını üstlenen grup için bu dönem yükseliş dönemi olarak ifade edilebilir. Şirketin bugün yapımına devam ettiği projelerin başında ise Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metrosu İnşaat ile Konya-Akşehir-Afyon Yolu inşaatı yer almaktadır.
Kuruluş tarihi olan 1950 yılından günümüze kadar maliyeti 12 milyar doları aşan 170 projeyi tamamlayan Doğuş Grubu’nun yapmış olduğu işler arasında 19 baraj ve hidroelektrik santral, 415 km'si otoyol olmak üzere 1235 km. yol yapımı, 2.000.000 m2 bina yapımı ve ayrıca altyapı işleri, 35.000 metre köprü, viyadük ve geçit yapımı, 116.000 m'den daha uzun tünel ve derivasyon tünelleri bulunmaktadır.
Bugün inşaat sektöründe uluslararası işlere imza atmaya başlayanDoğuş Grubu’nun bu sektördeiçinde yer aldığı projelerin toplam maliyeti 3,2 milyar doları bulmaktadır. Bu rakamın 2,5 milyar doları ise Doğuş Holding’e aittir.
                        
3.2. Bankacılık Hizmetleri
Doğuş Grubu 1974 yılında Filiz Gıda’yı kurmasından bir yıl kadar sonra 1975 yılında finans sektöründe de kendini göstermeye başlamıştır. Ayhan Şahenk arkadaşı Cahit Erginkan’dan dönemin parasıyla 300.000 liralık hisse senedi almış ve Türkiye’nin ilk özel bankası olan Yapı Kredi Bankası’nın en önemli hissedarlarından biri konumuna yükselmiştir.
Dört yıl boyunca Yapı Kredi Bankası’nın önemli bir bölümünü elinde tutan Ayhan Şahenk 1979 yılına gelindiğinde bu sektörde bazı değişimlere gitmiştir. Yapı Kredi Bankası’ndaki hisselerini Çukurova Grubu’na devreden Şahenk aynı yıl içinde İmar Bankası’nı satın almıştır.
Finans ve bankacılık sektöründe büyümeye devam etmek isteyen Ayhan Şahenk Türkiye’nin önde gelen iki grubundan, Koç ve Sabancı gruplarından 1983 yılında Garanti Bankası’nı satın almış ve bünyesinde barındırdığı banka sayısını ikiye çıkartmıştır. Ancak 1984 yılının Ekim ayında İmar Bankası’nı Uzan Grubu’na devretmiştir.
1994 yılında Bank Express’i ve 1997 yılında Osmanlı Bankası’nı satın alan Doğuş Grubu yine 1997 yılında Bank Express’i elinden çıkartmış ve 38 milyon dolar bedelle 1999 yılında Hyatt Recency Hotel’i satın almıştır. Doğuş Holding günümüzde Osmanlı Bankası ile Garanti Bankası’nı tek bir çatı altında toplamış ve müşterilerine Garanti Bankası adıyla Bankacılık, Sigorta, Emeklilik, Finansal Kiralama, Portföy Yönetimi, Ödeme Sistemleri alanlarında hizmet vermektedir.
2001 yılında Ayhan Şahenk ’in ölümünün ardından şirketin başına geçen Ferit Şahenk 23  Aralık 2005 tarihinde Garanti Bankası’nın %25,5 hissesini General Electric Consumer Finance’ye 1,555 milyar dolara satmıştır. Garanti Bankası’nın %24,89’luk hissesi ise 2010 yılında İspanyol BBVA şirketine 5,8 milyar dolara devredilmiştir. Bu hisse satışı 2010 yıl bankacılık alanında dünyada ikinci, Avrupa’da ise en büyük ortaklık olmuştur.
Garanti Bankası bugün 11 milyon kişiye hizmet vermektedir. %47,97’si halka arz edilmiş durumda olan bankanın piyasa değeri ise 61 milyar dolar civarındadır. Türkiye’nin en büyük özel bankalarından biri konumunda bulunan Garanti Bankası Doğuş Holding’in elinde önemli bir güç olarak durmaktadır.
                        
3.3 Otomotiv
Doğuş Grubu’nun bu sektöre girişi 1987 yılına dayanmaktadır. Bugün bu alanda 1700 kişiye istihdam sağlayan Doğuş Grubu sektörde yabancı ortaklıklar kurarak var olmaktadır. 1987 yılında Genoto’yu satın alarak bu sektöre giren grup aynı yıl içinde hem Opel’in hem de General Motors’un distribütörlüğüne başlamıştır.
Audi, Seat Skoda gibi tanınmış firmaların Türkiye distribütörlüğünü yürüten şirket 1996 yılında bünyesine dünya devi Porsche’yi de eklemiştir. 1999 yılında Alman devi Volswagen’le yapılan tüketici finansmanı şirket ortaklığı anlaşmasıyla birlikte doğuş Otomotiv Holding A.Ş. kurulmuştur.
Doğuş otomotiv bugün müşterilerine İthalat ve Dağıtım, Üretim, Perakende Satış ve Satış Sonrası Hizmetler, 2. El Araç, Lojistik, Araç Muayene Hizmetleri alanlarında hizmet sağlamaktadır.2004 yılında halka arzı gerçekleşen Doğuş Otomotiv İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda “DOAS. IS” kodu ile İMKB 100içersinde işlem görmektedir. Önemli otomotiv şirketlerin Türkiye haklarını elinde bulunduran Doğuş Holding bu sayede önemli bir ekonomik kaynağında sahibidir
                        
3.4 Turizm
Turizm Yatırımları, Marina Yönetimi, Seyahat Acentesi, Lüks Tüketim Eşyaları Perakende Satış gibi alanlarda müşterilerinin karşısına çıkan Doğuş Grubu bu alanda 1800 kişiye iş imkânı sağlamaktadır. Bünyesinde barındırdığı otellerin oda kapasitesi bugün 1382’yi bulmuştur.
Bugün Doğuş Grubu’nun bünyesinde hizmet veren tesisler D-Hotel Maris, D- Marin Resort Göcek, Grand Hyatt İstanbul, Park Hyatt İstanbul ve Maçka İstanbul’dur. Bu alandaki en önemli girişimini 1999 yılında gerçekleştiren şirket 38 milyon dolar bedel karşılığında Hyatt Regency Hotel’i satın almıştır.
Liman anlamında da son yıllarda girişimlerde bulunan şirket 2009 yılında 580 yat bağlama ve 600 karada park yeri ile Didim Marina’yı aktif hale getirmiştir. Ayrıca şu anda Dalaman Liman Projesi de gurubun gündemindedir.
                       
3.5.Gayrimenkul ve Enerji
Doğuş Grubu’nun gayrimenkul anlamda önemli yatırımları bulunmaktadır. Bunlardan biri 2000 yılında yapımı tamamlanan Antalya Plaza 2000 binasıdır. Binanın %56,8’ini elinde bulunduran Doğuş Holding için bu bina genel portföy değerinin %3,4’lük bir kısmını kapsamakta ve değeri 5,855 milyon dolar civarındadır.
Doğul Holding’in bir başka önemli gayrimenkul yatırımı ise Doğuş Center Maslak’tır. Genel portföy değerinin %87,7 sini karşılayan Doğuş Center Maslak için biçilen değer ise 149 milyon 695 bin liradır.
31 Aralık 2010 yılında yapılan değerlendirmeler neticesinde şirketin portföy değeri 170,6 milyon lira olarak hesaplanmıştır. Doğuş Grubu’nun diğer yatırım guruplarına bakıldığında gayrimenkule çok fazla önem vermediğini görebiliriz. Ancak yine de 170,6 milyon lira ile Doğuş Grubu önemli bir yatırımı daha elinde tutmaktadır.
Enerji sektöründe yeni yeni varolmaya başlayan Doğuş Holding bu sektörde ilk adımı 2005 yılında D- Enerji’yi kurarak atmıştır. Bugün bünyesinde D- Enerji’nin yanı sıra Boyabot Elektrik, Aslancık Elektrik, D- Tes Ekektrik ve Enerji Toptan Satış A.Ş.’ yi bulunduran Doğuş Grubu’nun yeni olmasına karşın bu alanda yaptığı yatırımların değeri 2,250 milyar dolara ulaşmıştır.

4.Medya’da Doğuş Holding
Bu kadar büyük pazarda bu kadar büyük paralarla oynayıp medya sektöründe herhangi bir kuruma sahip olmamak son yıllarda yanlış karşılanan birkaç olaydan biri aslında. Bunun nedeni ise medya sektörünün son yıllarda bir meslek ya da para kazanmak için yatırım yapılan bir mecra olmasının dışında bir güç unsuru olarak görüldüğü için tercih ediliyor oluşundandır.
Yukarda belirttiğimiz üzere Graham Murdock ve Peter Golding’in de bahsetmiş oldukları tekelleşme durumu son yıllarda medya da yoğun görülür oldu. Kanallar, gazeteler ya da radyo ve daha nice kurumlar belirli güçlerin elinde toplanmaya ve yönetilmeye başlandı. Aslında 1980 dönemi sonrasına dayanan bu süreçte Doğuş Grubu’ndan da hiç bahsetmemek mümkün olamazdı. Bu doğrultuda baktığımızda Doğuş Grubu’nu yani dönemin yönetim kurulu başkanı olan Ayhan Şahenk ’in ilk olarak medyaya 16 Eylül 1993 yılında adım attığını görüyoruz. O dönemde Milliyet Gazetesi’nin sahibi olan Aydın Doğan ile birlikte DTV Haber ve Görsel Yayıncılık A.Ş. adı altında Kanal D’ye iştirak eden Doğuş Grubu iki yıl gibi kısa bir süre sonra hisselerinin tamamını Doğan Grubu’na devretmiş ve bir süreliğine bu sektörden elini ayağını çekmiştir.

GRUP
DOĞUŞ HOLDİNG
Kuşaklar
1. Ahmet Şahenk
2. Ferit Şahenk
Medyaya Giriş
1. Dönem: 1993-1995
2. Dönem: 1999-
Kuşakların Medya Ömrü
Ayhan Şahenk: (1993-95) (1999-2001)
Ferit Şahenk: (2001- )
Tablo 4,1: Doğuş Holding’in yıllara göre yönetim kurulu başkanları ve görev süreleri

Medyaya dört yıllık bir ara veren Doğuş Yayın Grubu 1999 yılında tekrar bu sektörde var olmak istemiş ve 17 Ağustos günü Cavit Çağlar’ın sahibi olduğu NTV’yi satın almıştır. NTV’yi satın alarak medya sektöründe ilk önemli girişimini tamamlayan Doğuş Yayın Grubu aynı yıl içeresinde bu sektörde önemli işlere imza atmış ve medya büyümeye gitmiştir. Yine 1999 yılında 102.8 frekansında yayın yapan Radyo Pop’u satın alan grup bünyesine ilk radyo kanalını eklemiştir.
1999 yılı medya sektöründe Doğuş Yayın Grubu için “altın çağ” olarak nitelendirilebilir. Bunun nedeni ise Ntv ve Radyo Pop’tan sonra Kanal E adlı televizyon kanalını da aynı yıl içinde bünyesine katmış olmasındandır. Holding 16 Ekim 2000 tarihinde bu kanalı CNBC ortaklığı ile CNBC-e adıyla yayın hayatına sokmuştur. Grup yine 2000 yılında Kaya Çilingiroğlu’nun sahibi olduğu Radyo 2000’ni satın almış ve bu radyoyu Radyo Eksen adıyla yayın hayatına sokmuştur.
Medya sektörü denildiğinde aklımıza sadece gazete, televizyon ya da dergi gelmemelidir. İnternette medyanın önemli bir koludur ve hem güzel bir gelir kaynağı olarak nitelendirilebilir hem de yine diğer kuruluşlar gibi önemli bir güçtür. Ayhan Şahenk de medyanın her alanında var olmak istediğini 1999 yılında göstermiştir. Bu dönemde Türkiye’de yeni yeni gelişmeye başlayan internet sektörüne yatırım yapmak isteyen Şahenk “İksir Uluslararası Elektronik Ticaret Bilgisayar Haberleşme A.Ş.’yi kurmuş ve kullanıcılara internet hizmeti vermeye başlamıştır. Bu dönemde ünlü reklamcı Ali Taran ile çalışan Doğuş Yayın Grubu iki yıl sonra bu pazardan çekilmiş ve tüm hisselerini Çukurova grubuna yani “Superonline’a” devretmiştir.
2 Nisan 2001 yılında Ayhan Şahenk ölünce yerine oğlu Ferit Şahenk geçti.Ferit Şahenk ‘in Doğuş Holding’in başına geçmesinin ardından Doğuş Holding ABD’de yayınlanan Family Business Dergisi tarafından ABD dışındaki en büyük 60. “aile şirketi” seçilmiştir.Tıpkı babası gibi medya pazarında büyüme arayışında olan Ferit Şahenk 2003 yılında Discovery Channel’in kablolu yayın haklarını Doğuş Grubu’na kazandırmıştır. 2004 yılında CNBC-e dergisini yayınlamaya başlayan Doğuş Yayın Grubu dergi yayıncılığına NG Kids ile devam etmiş ve aynı yıl Radyo N 101’in yayın hayatını başlatmıştır.
Doğuş Grubu 23 Temmuz 2004 tarihinde Telekom ile bir anlaşma imzalamış ve NBA lig maçlarının yayın haklarını almıştır. Bu süreçte NBA TV’yi açan grup böylece kanal sayısını dörde çıkarmıştır. 2005 yılında Veys FM’i de satın alan grup bünyesinde barındırdığı radyo sayısını da dörde çıkarmıştır. İlerleyen süreçte bu frekans üzerinden Roket Fm’in yayınına başlayan grup daha sonra yine aynı frekans üzerinden 2009 Eylül’ünde NTV Spor Radyo’yu yayına başlatmıştır.
2006 yılında Discovery Channel’in elinden çıkaran Doğuş Yayın Grubu radyo alanındaki yatırımlarına tüm hızıyla devam etmiştir. 2007 yılında Türkiye’nin ilk ulusal yabancı müzik yayını yapan radyolarından olan Capital Radyo’yu satın alan grup 1 Ağustos 2008 günü ise Virgin Radio’yu satın almış ve Capital Radyo’nun frekansından yayın hayatına başlatmıştır. Burada özellikle belirtilmesi gereken ise Virgin Radio Türk radyo tarihinin en büyük lansmanı ve yatırımı ile yayın hayatına başlamış ve Türkiye radyolarının en büyük bütçeli radyolarından biri olmuştur.
17 Mart 2008 tarihinde Türkiye’nin ilk spor kanalı olan NTV Spor’un yayınına başlayan Doğuş Yayın Grubu yine aynı yıl içeresinde, 18 Haziran 2008 tarihinde TMSF tarafından gerçekleştirilen Kral Medya Grubu’nun satış ihalesine katışmış ve 85 milyon dolar muhammen bedelle satışa çıkarılan Kral TV ve Kral Fm Ticari ve İktisadi Bütünlüğü ihalesini 95 milyon dolara satın almıştır. Satışın gerçekleşmesinin ardından dönemin TMSF Başkanı Ahmet Ertürk ise şu açıklamayı yapmıştır; “Bu iyi bir bedel. İyi para ödediler ancak iyi de bir varlık satın aldılar.”
2009 yılında dergicilik alanında önemli alışmalara imza atan Doğuş Grubu CondeNast Dergi Grubu ile lisans anlaşması imzalamıştır. Aynı yıl NTV Tarih ve NTV Bilim’in yayın hayatını başlatan grup 2010 yılının Mart ayında ise Vogue Dergisi’ni piyasaya sunmuştur.
Doğuş Grubu her ne kadar televizyon kursa ya da satın alsa, dergi çıkarsa ya da internet projeleri üretse de holding için radyonun ayrı bir yeri olmuştur. Bunun en güzel göstergelerinden birisi ise 2010 yılında TMSF’nin Radyo 5 için açmış olduğu ihaledir.  26 Nisan 2010 tarihinde gerçekleştirilen ihalede Azeri iş adamı MubarizMansimov’un sahibi olduğu Palmali Medya ile kıyasıya bir yarışa giren Doğuş Medya Radyo 5’i 5,2 milyon dolara bünyesine katmıştır. Bir radyo için olabileceğinden çok daha fazlasını veren ve ihaleyi kazanan Doğuş Holding radyolara ne kadar fazla önem verdiğini bu ihale ile bir kez daha göstermiştir. Radyo 5 satışı tamamlanan son ulusal radyodur.
Doğuş Grubu için medya sektöründeki en büyük ses getiren gelişme 2011 yılı içinde gerçekleşmiştir. 18 Ekim 2011 günü Doğuş Yayın Grubu, Doğan Yayın Grubu’nun bünyesinde bulunan ve ilk özel televizyon kanalı olma özelliğini taşıyan Star TV’yi satın aldı. Doğan Grubu’ndan bu konuyla ilgili ise şöyle bir açıklama geldi; “ Işıl Televizyon Yayıncılık A.Ş.’nin 391.500.000 TL olan ödenmiş sermayesinin %99,99’unu temsil eden beheri 1 TL nominal değerli 391.500.000 adet hisse senetlerinin 327.000.000 ABD Doları bedel üzerinden Doğuş Yayın Grubu arasında “Hisse Alım ve Satım Esaslarına İlişin Sözleşme” si bu akşam saat 19.00 itibariyle imzalanmıştır. Söz konusu satış bedelinin 151.000.000 ABD Dolarlık kısmı gerekli yasal izinlerin alınmasına takiben, hisse senetlerinin satış ve devir işleminin kapanışının yapıldığı tarihte nakden ve peşin olarak, kalanı (176.000.000 ABD Doları) ise 2 yıl vadeli ödenecektir.”
MECRA
MARKA
TV
NTV, NTV Spor, CNBC-e, Kral TV, e2, NBA TV, Star TV
Radyo
NTV Radyo, Kral FM, Virgin Radio,NTV Spor Radyo, Capital Radio,
Radio Voyage, Radyo Eksen, Kral Pop
İnternet
Ntvmsnbc.com, ntvspor.net, Oley.com
Dergi
Vogue, National Geographic, National Geographic, Kids,
Robb Report, CNBC-e Business, Motor Boat and Yachting
NTV Yayınları
NTV Kitapları, NTV Tarih, NTV Bilim
Tablo:4,2: Doğuş Grubu’nun Medya Yatırımları

5. Doğuş Holding’in Reklam Gelirleri
Doğan Grubu’nun medya sektöründe 1993 yılından beri var olduğunu görmekteyiz. 20 yıla yaklaşan bu süreçte bazen sektörün dışında kalsa da 2000 yılından sonra bu pazara önemli yatırımlar yaptıkları su götürmez bir gerçek olarak karşımızda. Ancak şu da bir gerçek ki medya sektörünün çarkı reklam gelirleriyle dönmekte. Alınan reklamlar kurumlara can vermekte devamlılıklarını sağlamakta. Peki, Doğuş Grubu bu reklam gelirlerinden ne kadar pay almakta?
2010 yılı verilerine göre pastanın %54’lük kısmını Doğan Yayın Grubu almakta. Bu verilere göre Doğuş Yayın Grubu’nun reklam gelirleri ise sadece %10 civarlarında. Burada göz ardı edilmemesi gereken konu ise Star Tv’nin henüz Doğuş Yayın Grubu’na geçmemiş olması.
Bir başka çalışmada ise 2012 yılında Doğuş Grubu’nun reklam gelirlerinde önemli bir artışın olduğu gözlenmekte. Bunda hiç şüphesiz Star Tv’nin katkısı büyük. Mindshare kaynaklı verilen raporda Doğuş Grubu iki yıl sonra pastadaki payını %10’dan %28’e çıkarmış durumda. Bu %28’lik reklam gelirinin %8’i televizyondan, %4’ü dergilerden, %9’u radyodan ve %7’lik kısım ise internetten sağlanacağı öngörülüyor.

6. Sonuç

Doğuş Holding 1950 yılında başlayan ve sürekli üzerine ekleyerek devam eden bir sürecin ürünüdür aslında. Yapmış oldukları yatırımlar ve bunların zaman içeresinde çeşitlenmesi günümüzde Doğuş Holding’in içinde bulunduğu her sektörde başı çekiyor olmasını sağlamış durumda aslında.
Bizim konumuza baktığımızda ise medya sektöründe de bu belirtmiş olduğumuz maddelerin geçerli olduğunu söylemek çokta yanlış olmaz. 1993 yılında başlayan yatırımlar ilk başlarda bir süre kesilse de 2000 yılından sonra muazzam bir para akışının bu pazara kaydırıldığını görmek mümkün. Özellikle radyoya yapılan yatırımlar ve son olarak 2011 yılında Star Tv’nin Doğan Yayın Grubu’ndan hatırı sayılır bir miktarda para ödenerek alınması bu alandaki “Doğuş Tekelleşmesi” nin aslında çokta uzakta olmadığını gösterebilir bizlere.


KAYNAKÇA

[1] Gülseren Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Nisan 2006, s.188
[2]Yard. Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.471
[3] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/22-89-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/insaat/dogus_insaat
[4]Yard. Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.476
[5] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/21-84-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/otomotiv/dogus_otomotiv
[6] Kaynak: http://www.dogusgrubu.com.tr/web/25-97-1-1/dogus_grubu_-_tr/sektorler/gayrimenkul/dogus_gyo
[7] Başbakanlık Basın Merkezi Raporları
[8] Gülseren Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Nisan 2006, s.191
[9]Kaynak: www.medyatava.com, “Kanal Sayısı Dörde Çıktı”
[10] Kaynak: : www.medyatava.com “Doğuş Grubu’nun Radyo Atağı Devam Ediyor”
[11] Vatan Gazetesi, “Kral Krize Rağmen Değerini Arttırdı”, 22 Ekim 2008
[12]Yard. Doç. Dr. Michael Kuyucu, Türkiye’de Medya Ekonomisi, Eylül 2012, s.475
[13] Vatan Gazetesi, “Star Televizyonu satıldı” 19 Ekim 2011
[14]Ceren Sözeri, Zeynep Güney, Türkiye’de Medyanın Ekonomi Politiği: Sektör Analizi
[15]Ceren Sözeri, Zeynep Güney,İktidarın Çarkında Medya:Türkiye’de Medya Bağımsızlığı ve Özgürlüğü ÖnündekiSiyasi, Yasal ve Ekonomik Engeller

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

RAYMOND HENRY WİLLİAMS

Cumhuriyet’in kuvvet üssü: Eskişehir Cer Atölyesi